Structure Fédérative d'Études et de Recherches en Éducation de Provence

marie-laure.barbier@univ-amu.fr

Mme
BARBIER
Marie-Laure
Laboratoires: 
Statut: 

Publications

Fabre, M.; Barbier, M.L.; Jullien, N. (2013) L’écriture de SMS par des adolescents et adultes sourds: quels enseignements tirer de leurs écrits spontanés? Shorts Message Services of deaf teenagers and adults: what can we learn from their spontaneous writing?. La nouvelle revue de l’adaptation et de la scolarisationLa nouvelle revue de l’adaptation et de la scolarisation, 63, 197-211.
Fabre, M.; Barbier, M.L.; Arciszewski, T.; Tsao, R. (2012) Les adolescents sourds et la production écrite en contextes variés : SMS, prises de notes, écrits scolaires et blogs.. Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'EnfantApproche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 24, 322-332.
Barbier, M.L. (2012) L’apprentissage bilingue de l’écrit: implications en L1 et en L2. Recherches et applications : le français dans le monde, 51, 50-61.
Barbier, M.L. (2011) Du bilinguisme en général et de la « bilitéracie » en particulier. Le langage et l’homme, 46, 5-14.
Barbier, M.L.; Jullien, N. (2009) On line tools for investigating writing strategies in L2. German as a Foreign Language (Special issue on writing as a cognitive tool, research across disciplines), 2(3), 23-40.
Piolat, A.; Barbier, M.L.; Roussey, J.Y. (2008) Fluency and cognitive effort during first- and second-language note-taking and writing by undergraduate students. European Psychologist, 13, 114-125.
Barbier, M.L.; Raby, F.; Piolat, A.; Roussey, J.Y. (2008) Notetaking and writing from hypertexts in L1 and L2: cognitive effort and language procedures. International Journal of Applied Linguistics (special issue on learning and teaching of L2-writing)International Journal of Applied Linguistics (special issue on learning and teaching of L2-writing), 156, 31-50.